Fantastic Beasts and Where to Find Them

Normaal gezien is aan een masterthesis in de fysica ook een populariserend luik verbonden. Het is dan de gewoonte onder masterstudenten om een vlot leesbaar tekstje te schrijven over hun thesisonderwerp. “Normaal” is echter een woord dat we niet snel zullen associëren met dit jaar. De verplichte popularisering is dan ook afgeschaft voor de afstudeerders van 20-21. Aangezien ik toch al over halfweg was met mijn uitwerking van dit luik, heb ik besloten om er toch nog iets van te maken.

Na bijna een jaar te hebben doorgebracht in de krochten van het internet, tot aan de nek in wetenschappelijke artikels, is een vlot leesbaar tekstje schrijven helemaal geen eenvoudige opdracht meer . Ik zocht een manier om mijn thesisonderwerp aaibaar te maken, met het gevaar om ongenuanceerd te zijn.

Het idee kwam er uiteindelijk toen iemand me een xkcd comic doorstuurde. Het resultaat is een collage van onnozele tekeningetjes die ik regelmatig voor mezelf maakte wanneer het thesisonderzoek even niet liep zoals het moest, en korte tekstjes om ze te verduidelijken.

Wat heb ik nu eigenlijk zitten doen? Het korte antwoord is: ik ben op zoek gegaan naar actieve galactische kernen (AGN of active galactic nuclei in het Engels) in sterrenstelsels van de LEGA-C survey, onder begeleiding van prof. A. van der Wel (vakgroep sterrenkunde). Het overkoepelende onderzoeksdomein houdt zich bezig met de evolutie van sterrenstelsels. Actieve galactische kernen vind je namelijk in het centrum van sterrenstelsels. Ze worden wel eens aangeduid als “beasts” of “monsters”, maar het zijn natuurlijk geen organismen! Wel zijn het structuren van gas en stof rond een supermassief zwart gat. Hoewel het gas dat aan enorme snelheden rond het zwart gat roteert erg veel licht uitstraalt, kunnen we dit niet altijd rechtstreeks waarnemen. Gelukkig drukt een AGN vaak zijn stempel op het licht dat we wél kunnen zien. De grote vragen in dit onderzoek zijn: welke invloed heeft zo’n AGN op zijn gaststerrenstelsel en wat veroorzaakt AGN activiteit? Hoe dieper we in het heelal kijken, hoe moeilijker het wordt om die vragen te beantwoorden…

Aangezien mijn thesis in het Engels is, leek het me gepast om ook de “infographic” in het Engels te schrijven. Hou wel in gedachten dat dit een cartoon is van een snel evoluerend onderzoek.

Sarah Vervalcke

Student Master of Science in de Fysica & Sterrenkunde