Alan Turing

Vandaag stellen wij het jammerlijke levensverhaal van Alan Turing voor, vader van de computer en artificial intelligence , uitvinder van de Turingtest en de kraker van de Enigma code tijdens de Tweede Wereldoorlog. Lees verder in onze blog hoe dit wiskundig genie en oorlogsheld ten schande werd gebracht door zijn eigen land en uiteindelijk op tragische wijze het leven liet.

Vandaag, exact 108 jaar geleden, werd de Britse Alan Mathison Turing geboren te Londen. Hij is de tweede zoon van Julius Mathison en Ethel Sara Turing. Zijn vader, afkomstig van een schotse familie handelaars, werkte voor de Indian Civil Service (ICS) , waardoor hij en Ethel in Brits-Indië moesten wonen. Aangezien beide ouders hun kinderen wilden laten opgroeien in Groot Brittanië, groeiden Alan en zijn broer op in verschillende pleeghuizen. Het is in deze periode dat de buitengewone genialiteit van Turing al snel duidelijk begon te worden.
Alan was voornamelijk geïnteresseerd in wiskunde en wetenschappen en blonk in die vakgebieden al heel snel uit. Op 15-jarige leeftijd wist hij geavanceerde wiskundeproblemen op te lossen, ver boven het niveau van zijn huidige wiskundelessen. Een jaar later kon hij reeds de speciale en algemene relativiteitstheorie van Einstein beheersen.

Gedurende zijn studies in Sherborne School leerde hij ook dat hij op een andere manier niet zoals zijn medestudenten was. In Sherborne kwam hij in contact met Christopher Morcom, waarvoor hij diepe gevoelens ontwikkelde. Hun geheime relatie werd echter snel stopgezet wanneer Christopher in 1930 overleed aan tuberculose. Deze tragedie motiveerde Turing nog meer om zijn talenten te ontwikkelen en in 1931 begon hij zijn studies in Cambridge. In 1936 schreef hij zijn eerste stuk geschiedenis met de paper “On Computable Numbers, with an Application to the Entscheidungsproblem”. In deze paper, geschreven op zijn 22ste, waarin hij het Entscheidungsproblem van de befaamde David Hilbert wist op te lossen, construeerde hij het eerste idee van de computer: de Turing machine. Hij omschreef de machine als een denkbeeldige persoon die cijfers van een lange reeks moet veranderen volgens specifieke regels, hij noemde deze persoon “the computer”.

Het is ook in zijn tijd aan Cambridge dat Turing in het geheim voor Government Code and Cypher School (GC&CS), de Britse decoderingsorganisatie, begint te werken in de geheime hut 8 in Bletchley Park. Hij concentreerde zijn werk op het breken van de Enigma-machine, een Duits codeermachine dat voordien lang als onbreekbaar beschouwd werd, de machine had maar liefst 158,962,555,217,826,360,000 mogelijke manieren om een bericht te herschrijven in codetaal. Maar er waren cruciale zwaktes in de codering, zo werd een letter nooit naar zichzelf gecodeerd. Ook stuurde het Duitse hoofdkwartier elke ochtend een weerbericht of ‘wetterbericht’. Door deze veelgebruikte woorden te zoeken in de code kon deze veel sneller ontcijferd worden.
Met nog extra informatie van de Poolse ontcijferingsdienst bouwde hij een reusachtige machine om de codes te ontcijferen: de Bombe, gebasseerd op de Poolse poging “Bomba”. De Bombe was een van de grootste successen van de geallieerden en zorgde ervoor dat hoogstnodige grondstoffen voor de oorlogsinspanning Groot-Britannië konden bereiken, veilig van Duitse onderzeeërs.

Na de oorlog droeg Turing nog veel bij voor het dan nog jonge vakgebied van de computerwetenschap, waarvan sommige problemen nu nog relevant zijn. Zo kwam hij in 1950 uit met de Turingtest : een standaard om te bepalen of een machine menselijke intelligentie heeft bereikt.

In de winter van het jaar 1952, begon Turing, toen 39 jaar, een relatie met de 19-jarige Arnold Murray. Op 23 januari werd Turings huis beroofd. Tijdens het onderzoek werd bekend dat Turing seksuele relaties had met Arnold Murray. Homoseksuele relaties waren strafbaar in het Verenigd Koninkrijk en beide werden aangeklaagd met ” gross indecency under Section 11 of the Criminal Law Amendment Act 1885 ”. Turing werd veroordeeld en kreeg de keuze tussen gevangenisstraf of voorwaardelijke vrijlating. Bij zijn voorwaardelijke vrijlating werd hij verplicht hormonale therapie te ondergaan om zijn libido te verminderen. Hij werd voor een jaar behandeld met oestrogenen met impotentie tot gevolg. Wegens Turings veroordeling werd zijn security clearance ontnomen en verloor hij zijn positie in de Government Communications Headquarte rs (GCHQ), een uitloper van de GC&CS opgericht in 1946. Hij behield wel zijn academische functies. Turing was verplicht te zwijgen over het werk dat hij verichtte in de oorlog .

Op 8 Juni 1954, werd Turing – op 41-jarige leeftijd – dood aangetroffen . Zelfmoord via cyanide vergiftiging was bevestigd als doodsoorzaak. Lang bleven Turings bijdragen, verborgen onder publieke schande en bewaard als staatsgeheimen, niet erkend door de Britse overheid en leek Alan Turing nooit te zullen verschijnen in de geschiedenisboeken. In Augustus 2009, startte Brits programmeur John Graham-Cumming een petitie voor een verontschuldiging van de Britse overheid voor Turings vervolging. Eerste Minister Gordon Brown gaf een publieke verontschuldiging en omschreef de behandeling van Turing als abominabel.

Wil je meer weten over dit interessant figuur? Dan is de film “The Imitation Game” (2014) geregisseerd door Morten Tyldum en met in de hoofdrol Benedict Cumberbatch zeker een aanrader! Wil je meer weten over de Enigma-machine, volg dan deze link: https://www.youtube.com/watch?v=G2_Q9FoD-oQ&feature=youtu.be

door David Marckx