Lezing: Zwaartekrachtgolven (Nobelprijs 2017) en blackGEM

Afgelopen
Universiteit Gent Campus Plateau,auditorium D

Een lezing gegeven door Dr. Steven Bloemen over zwaartekrachtgolven en de BlackGEM telescoop.

Er zal uitvoerig gesproken worden over zwaartekrachtgolven, LIGO, Nobelprijs natuurkunde 2017 en de BlackGEM telescoop.

Geen voorkennis vereist, iedereen is welkom!
Inschrijven is niet nodig en inkom is gratis.

“In september 2015 werden zwaartekrachtgolven voor het eerst van op de Aarde waargenomen, door het LIGO experiment in de Verenigde Staten. Het bestaan van zwaartekrachtgolven werd honderd jaar geleden voorspeld door Albert Einstein, als een direct gevolg van zijn Algemene Relativiteitstheorie. De zwaartekrachtgolven die gemeten werden, zijn het gevolg van een botsing van twee zwarte gaten in een dubbelster, die ongeveer 1 miljard jaar geleden plaatsvond. De eerste detectie van zwaartekrachtsgolven op Aarde leverde de bezielende krachten achter het LIGO experiment de Nobelprijs Natuurkunde 2017 op.

In deze lezing bespreken we wat zwaartekrachtgolven precies zijn, hoe ze ontstaan en hoe ze gedetecteerd worden. We komen uitvoerig terug op de eerste detecties en wat deze betekenen voor de wetenschap. Daarnaast blikken we vooruit op het vernieuwende onderzoek dat mogelijk gemaakt wordt door waarnemingen van zwaartekrachtgolven. De combinatie van waarnemingen van zwaartekrachtgolven en van zichtbaar licht, dat we veel beter kennen, opent bijkomende, unieke perspectieven. In dit verband bespreken we de BlackGEM telescopen. Deze worden momenteel in Nederland en België ontwikkeld en zullen vanop de ESO site in La Silla, Chili, op zoek gaan naar optische flitsen die te zien zijn bij de botsing van zwarte gaten en neutronensterren.”

Achtergrond van de spreker:
Steven Bloemen is Project Manager van het BlackGEM project bij de Radboud Universiteit te Nijmegen (Nederland). Hij is lid van het LIGO-VIRGO consortium en was co-auteur van de artikelen waarin de eerste detecties van zwaartekrachtstraling werden aangekondigd. Steven behaalde in 2013 een Doctoraat in de Sterrenkunde aan de KU Leuven. Het onderwerp van zijn promotie was de studie van eclipserende dubbelsterren en asteroseismologie van compacte sterren.