Lezing Het Ontstaan van de Tijd

Afgelopen
Campus Ledeganck, Gebouw L11, Auditorium 3
öDe Belgische priester-astronoom Georges Lemaître wordt wel eens de `vader van de oerknal’ genoemd. Precies 90 jaar geleden opperde Lemaître als eerste dat de evolutie van het heelal een beginpunt moet hebben gehad – een ‘dag zonder gisteren’. Zijn gedurfde hypothese vormde het startschot voor een fundamentele hertekening van ons beeld van het universum.

In deze lezing bespreekt professor Thomas Hertog het verhaal van de ontdekking van de oerknaltheorie, van Albert Einstein en Lemaître’s pionierswerk tot haar consolidatie in de jaren 1960.
De oerknal zelf is tegelijk de hoeksteen en de achilleshiel van de moderne kosmologie. In het tweede deel van de lezing wordt dit beginpunt nader bekeken. Daarnaast worden enkele hedendaagse inzichten over de aard van de oerknal, die voortvloeien uit de jarenlange samenwerking van Thomas Hertog met Stephen Hawking, uit de doeken gedaan, alsook wat die inzichten ons vertellen over de kosmos, de natuurkunde en, bij uitbreiding, onze plaats in het heelal.

Thomas Hertog is hoogleraar in de theoretische natuurkunde aan de KU Leuven en is een waar expert als het over kosmologie, de oerknal en de expansie van het heelal gaat. Hij doctoreerde aan de University of Cambridge en promoveerde er onder Stephen Hawking, met wie hij achteraf jaren bleef samenwerken rond het onderwerp van kwantumkosmologie. Daarnaast werkte Hertog aan de University of California – Santa Barbara en aan het CERN in Genève.

De lezing gaat door op donderdag 21 april 2022 om 19:30u in auditorium A0 in S9, Campus Sterre, Gent. Inschrijven is verplicht en kan via https://forms.gle/7hdRnnYxSbyz1W118